Skip to main content

Baby Loss Awareness Week 2023

Baby Loss Awareness Week 2023

Ieder jaar vindt van 9-15 oktober de Baby Loss Awareness Week plaats. Een week waarin jaarlijks wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor babysterfte. 

Babysterfte rond de geboorte heet in de geboortezorg perinatale sterfte. Babysterfte wordt binnen de geboortezorg onderverdeeld in doodgeboorte vanaf een zwangerschapsduur van 24 weken (foetale sterfte) en sterfte tot 28 dagen na de geboorte (neonatale sterfte).  Volgens de meest recente cijfers uit 2022, overleden er 770 baby’s (5 per 1000 geboorten) vóór, tijdens of in de eerste 28 dagen na de geboorte na een zwangerschapsduur van 24 weken of meer. De meeste baby’s overlijden bij een zeer vroege geboorte tussen de 22ste en 28ste week van de zwangerschap. Uit de cijfers blijkt dat 55,5% van de baby’s die overlijden geboren zijn voor de 28ste week van de zwangerschap. 

Geen kind is zo aanwezig als het kind dat wordt gemist.

Na het overlijden van een kind is er voor de omgeving vaak nog veel onwetendheid rondom het bijeffect en het dagelijks gemis bij het overlijden van kind(eren). Het verlies van een kind is voor velen nog een ontzettend moeilijk onderwerp om over te praten. De meesten gaan dit het liefst uit de weg waardoor een ouder zich ontzettend alleen voelt. Tijdens verjaardagen, vakanties, feestdagen, etc. 

Het doel van BLAW  is daarom juist om bewustwording te creëren over het rouwe verlies en levendige gemis na het overlijden van een kind. 


#LEGESTOEL CAMPAGNE

Het rouwen om je overleden kind(eren) kan enorm pijn, ruw en eenzaam zijn. Verschillende emoties vormen onderdeel van het rouwproces; gemis, verdriet, eenzaamheid maar ook liefde en trots. Uit eigen ervaring weten we dat wanneer een kind is overleden de eerste weken er relatief veel aandacht vanuit de omgeving is. Maar wanneer de tijd verstrijkt dit steeds minder wordt. Terwijl geen kind zo aanwezig is als het kind dat wordt gemist. Als ouders houd je ontzettend veel van je kind(eren) en dat zou je het liefst met je omgeving willen blijven delen. Je blijft denken aan je kind en je kind draag je voor altijd mee in je hart. Rouw is dus niet loslaten, maar je kind op een andere manier vasthouden. Tijdens de Baby Loss Awareness Week willen je als ouder liefdevol uitnodigen om, als je een kind moet missen een foto te plaatsen van een lege (kinder)stoel op je social media kanalen.

Hoe werkt het?

  • We moedigen je aan om een foto te maken van een lege (kinder)stoel. (bijvoorbeeld aan de eettafel)
  • Je mag onderstaande foto’s gebruiken wanneer je zelf geen foto hebt.
  • Schrijf er een persoonlijk bericht bij door bijvoorbeeld te delen wie je moet missen.
  • Deel hem vervolgens op je social media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok, Twitter, etc.
  • Vergeet niet om af te sluiten met de hashtag #legestoel
  • Tag stichting Rouwkost, we zullen jouw foto dan ook delen in onze stories.

Voorbeeld tekst voor op social media

Deze week is het de Baby Loss Awareness Week. Een week waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor babysterfte. Alleen al in Nederland overlijden en jaarlijks 849 baby’s rondom de geboorte. Ook wij moeten * naam kindje * missen. Het rouwproces is nog steeds ruw, pijn en eenzaam. Daarom wil ik juist in deze week stilstaan bij * naam kind * die we moeten missen. Stichting Rouwkost staat er deze week bij stil met de campagne #legestoel. Hoewel niet fysiek, maar in ons hart staat er wel een lege stoel. Want geen kind is zo aanwezig als het kind dat wordt gemist. * naam kind * voor altijd in ons hart.  #legestoel #blaw @stichtingrouwkost


#IKDENKAANJE

Wat zeg je tegen ouders die hun kind(eren) zijn verloren? Het kan ontzettend lastig zijn om de juiste woorden te vinden om ouders te ondersteunen in hun rouwproces. Uit angst om de verkeerde/pijnlijke dingen te zeggen zeggen we vaak helemaal niets. Maar juist het  ‘doodzwijgen’ van verdriet, doen alsof er niets gebeurt is en gewoon overgaan tot de orde van de dag, dat doet nog veel meer pijn. Het rouwproces is al eenzaam genoeg. Een kind mag er dan misschien niet meer zijn, het blijft voor altijd voortleven in de harten van zijn/haar ouders. Het is fijn om te weten dat een kind ook bij andere mensen een plekje heeft en zal blijven houden.

Daarom nodigen we jou uit om een kaartje te sturen naar ouders van een overleden kind. Door een kaartje te sturen laat je weten dat je aan hen denkt en dat het overleden kind een plekje in jouw hart heeft. Juist tijdens de Baby Loss Awareness Week kan dit enorm waardevol zijn!

Hoe werkt het?

In onze webshop vindt je drie kaartjes met prachtige ontwerpen! Er zijn twee verschillende manieren om deze te versturen.

  1. Je bestelt de kaartjes en laat deze bij je thuis bezorgen. Je kunt vervolgens  iets persoonlijks opschrijven en stuurt ze vervolgens naar de ouders.
  2. Via onze webshop laat je al een persoonlijke boodschap achter voor de ouders. Je geeft het betreffende afleveradres door en wij zorgen ervoor dat de kaartjes, mét jouw (handgeschreven) persoonlijke boodschap, bij de ouders worden bezorgd.
Met de kosten van de kaartjes ondersteun je het werk van Stichting Rouwkost.

Bestel de kaarten hier


Gevoel van verdriet en kracht kunnen op verschillende manieren worden geuit. (Hard)Lopen is er daar zeker één van. Daarom gaan we tijdens de Baby Loss Awareness Week (9 t/m 15 oktober 2024) samen in beweging komen voor de kinderen die we missen. En zal er op zaterdag 12 oktober een ‘Rouwkost Run’ zijn. De RouwkostRun is dé meest indrukwekkende run van Nederland!

Lees hier alles over de Rouwkost Run!

 

HELP MEE

Elke ouder heeft recht op ondersteuning na het verlies van hun kind(eren). In een periode van rouw is het fijn als er een luisterend oor is en er praktische hulp geboden wordt. Stichting Rouwkost is er voor ouders om hen hierin te ondersteunen. Wil je ook andere pappa’s en mamma’s in hun rouwproces ondersteunen? Overweeg dan onze stichting te steunen in haar missie.

BLIJF OP DE HOOGTE, SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Naam(Vereist)

GEEN KIND IS ZO AANWEZIG
ALS HET KIND DAT WORDT GEMIST